Tesla is wel al een zelfrijdend aandeel. Nu nog de auto.

Niet gehinderd door al te veel fundamentele redenen wist het aandeel Tesla op de automatische piloot tot eind vorige week maar liefst 13 dagen op rij te stijgen en werd het bedrijf ruim $200 miljard meer waard. Dit jaar staat de teller nu op een crypto-achtige (nou ja, vroeger dan) +141%.

Er zijn natuurlijk wel wat redenen aan te wijzen; bijvoorbeeld de deal over laadpuntgebruik met GM en Ford, Tesla’s link met de AI-hype en de komst van de Cybertruck. Ook de hernieuwde focus van Elon Musk op Tesla nu hij de leiding van Twitter aan Linda Yaccarino heeft overgedragen heeft de positieve trend versterkt.

En natuurlijk de belofte van zelfrijdende auto’s. Maar is dit allemaal bij elkaar voldoende om een waardestijging ter grootte van de volledige market cap van Toyota (~$220 miljard) in een paar weken te verklaren?

Is na al die jaren de droom van een eigen K.I.T.T. nu eindelijk binnen handbereik? (Voor oudere lezers).

Misschien weet de man die aan het stuur zit wel hoe het zit. Volgens Musk is het zelfrijdende auto verhaal de echte reden is van Tesla’s hoge waardering:

"The value of the company is primarily on the basis of autonomy. That's really, I think, the main driver of our value."

Om er voor de zoveelste keer aan toe te voegen dat het nu echt bijna zover is met de zelfrijdende Tesla.

"Although I've said this before, I think we will solve autonomy soon.”

Vrijheid van meningsuitsluiting

In gerelateerd nieuws werden ondanks de beloftes van vrijheid van meningsuiting op Twitter de accounts van PlainSite en de oprichter Aaron Greenspan zonder opgaaf van redenen afgelopen week opgeschort.

Nieuwe topvrouw Yaccarino had nota bene twee weken geleden nog haar nieuwe leiderschap afgetrapt met een lange thread met onder andere de tekst:

“Have you ever been talking with someone particularly insightful and thought, you should have the freedom to speak your mind. We all should.”

Iedereen, behalve critici dus. Een nu weer relevante onthulling die PlainSite aan het licht bracht is bijvoorbeeld:

“Even as Musk continuously promised shareholders Tesla was on the brink of delivering a “level 4-5” self-driving robotaxi, the company’s Autopilot engineers categorized its most advanced driver assistance systems as “level 2″ in official government communications with the California DMV. A level 2 system is not self-driving. It requires drivers to keep their hands on the wheel.”

Desondanks verwachten veel analisten en beleggers toch weer dat Musk het nu wel waar gaat maken.

“We are strong believers in robotaxis,” zegt bijvoorbeeld een analist op Barron’s. “Tesla’s leading FSD [Full Self-Driving] software should offset margin dilution from lower-priced models and also position the company well as it transitions into a software business.” Om te concluderen: “Robotaxi could be 70% of Tesla’s value”.

70%? Dat is bij de huidige beurswaarde rond de $560 miljard… Zit er dan misschien toch, zoals het cliché luidt, iets teveel fantasie in de koers van Tesla?

Musk vindt het gek maar wel okay

Het lijkt allemaal iets te hard te gaan, maar door de onvoorspelbaarheid van zowel Musk als het aandeel als de toekomst van autonoom rijden (en de andere ijzers die Tesla in het vuur heeft) lijkt het mij onmogelijk om te voorspellen welke kant het nu op gaat.

Ook Musk lijkt de koers van Tesla als een autonoom fenomeen te aanschouwen dat schijnbaar zonder aanleiding rondrijdt over de beurs.

“Valuations are a strange thing,” aldus Musk. “Sometimes I’ve said, ‘Hey, I think the stock price is too high at Tesla,’ and then the stock price goes up. I’m like, ‘okay.’”

Al heb ik het aandeel niet (en anders had ik het vast allang verkocht), via een NASDAQ ETF profiteer ik ook van deze stijging, dus ook voor mij geldt: I’m like okay. Voorlopig is ‘sit back and enjoy the ride’ dus het devies - wie weet binnen afzienbare tijd ook in het echt.

Vorige
Vorige

Bitcoin: het volgende hoofdstuk gaat beginnen

Volgende
Volgende

Een verre vriend is beter dan een verre vijand