Wordt de Apple Headset een Meta-slecht verhaal?

Terwijl de hele wereld in een mum van tijd betoverd werd door AI heeft de virtuele wereld, toegankelijk met een headset, ondanks jarenlange pogingen van bedrijven zoals Meta nog niet echt het grote publiek bereikt. Brengt Apple daar verandering in?

Volgende week wordt naar verwachting de langverwachte AR/VR-headset van Apple gepresenteerd. Apple gaat het dus ook proberen, na Google met Google Glass, Microsoft met de Hololens en natuurlijk Meta met de Metaquest.

Wie wil dit nou niet?

Bij Meta begon het avontuur in 2014 toen zij de VR-headsetmaker Oculus overnamen voor $2 miljard. Destijds verkondigde Zuckerberg vol overtuiging:

"Oculus has the chance to create the most social platform ever, and change the way we work, play and communicate."

Headsets zijn een belangrijk onderdeel van Zuckerberg's droom van het Metaverse. Ondanks geschatte investeringen van >$50 miljard en zelfs een naamswijziging naar Meta, zijn de Metaquest sets en het Metaverse echter nog verre van succesvol. Door aan te haken op AI heeft het aandeel Meta het dit jaar heel goed gedaan, maar dat ligt voorlopig niet aan het Metaverse verhaal.

Als iemand het kan, dan is het Apple

Maar goed, we hebben het hier wel over Apple. Als iemand vraag kan creëren naar iets dat de mensheid tot dan toe niet nodig had dan zijn zij het wel.

Toch stemmen de eerste berichten niet gerust: een verwachte prijs van zo'n $3000, geruchten over interne conflicten en een nog onduidelijke propositie. Tim Cook heeft het volgende gezegd over de headset:

"And so it’s the idea that there is this environment that may be even better than just the real world—to overlay the virtual world on top of it might be an even better world. And so this is exciting."

Is dat echt opwindend? Zal de wereld er beter uitzien met een iPad op je gezicht geplakt?

Misschien behoor ik gezien mijn leeftijd ook niet tot de beoogde doelgroep. Aan de andere kant, doordat ik inmiddels een leesbril heb, kan ik misschien wel als een soort ervaringsdeskundige worden beschouwd. En ik kan je vertellen, een leesbril op je neus is af en toe al best hinderlijk.

Veel zal ook afhangen van de befaamde Apple vormgeving.

Vanuit dat perspectief vind ik het idee van een scherm van 300 tot 400 gram dat voor langere tijd aan mijn hoofd hangt niet bijzonder aantrekkelijk. Dat schijnt zelfs relatief licht te zijn in vergelijking met de concurrentie, omdat de batterijen afzonderlijk op het lichaam moeten worden gedragen. Klinkt ook niet heel cool. (Geeft me wel de kans om al te wennen aan een stoma-zakje mocht dat er ooit van komen).

Om te voorkomen dat het er te asociaal uitziet, heeft Apple naar verluidt iets nieuws bedacht: aan de voorkant van de bril komt een videoscherm dat de ogen van de gebruiker laat zien. Dat klinkt toch ronduit eng? Een duikbril met grote ogen?

Cookje van eigen deeg?

Wat dat betreft sluit ik voorlopig ook ten opzichte van Apple’s headset dus aan bij de volgende woorden over Google Glass:

"We always thought that glasses were not a smart move, from a point of view that people would not really want to wear them. They were intrusive, instead of pushing technology to the background, as we've always believed. We always thought it would flop, and, you know, so far it has."

Aldus Tim Cook in 2015 :).

Maar zoals gezegd, als er één bedrijf is die van VR headsets een succes kan maken, dan is het Apple. En als er één bedrijf is die zich een flop wel kan permitteren, dan is het ook Apple (met een winst van $100 miljard in 2022 is er wel ruimte voor hobby-projecten).

Tip voor Cook; noem het een AI-Headset, dan ziet iedereen het ongetwijfeld door een roze bril.

Vorige
Vorige

Een verre vriend is beter dan een verre vijand

Volgende
Volgende

Time in the market is echt beter dan market timing